Ademcoaching

Ademcoaching krijgt steeds meer aandacht de laatste tijd en niet zonder reden. Door de hoeveelheid stress gerelateerde klachten zoals bijvoorbeeld burn-out, is er steeds meer behoefte aan manieren om te ontspannen en om uit het hoofd te komen en de verbinding met het lichaam weer te voelen. Voelen is iets wat in onze maatschappij nogal naar de achtergrond is verdwenen terwijl als we niet meer voelen en dus niet weten wat ons lichaam ons vertelt, kunnen we geen keuzes maken die goed voor ons zijn. 

Onze belangrijkste energiebron is de adem. We beginnen het leven ermee en sterven zodra we maar een paar minuten stoppen met ademhalen. Maar liefst 80% van onze energie halen we uit zuurstof en het overgrote deel van de afvalstoffen verlaat ons lichaam via de uitademing. Toch leren we maar weinig over “goed ademen”.

Het is misschien wel het belangrijkste lichaamsproces dat we zowel bewust als onbewust en kunnen doen. We ademen met ons lijf. Ademen heeft zijn weerslag op hoe we denken en voelen, op wie we zijn. We ademen de lucht van buiten naar binnen. Als we de verbinding met de adem verliezen of slechts oppervlakkig ademen, dan verliezen we de verbinding met het leven. Je ademt zoals je leeft, je leeft zoals je ademt. Adem je vrij en ontspannen, dan geldt dat ook voor hoe je in het leven staat.

Mr. Breath gebruikt verschillende ademtechnieken. Niet iedere techniek is per definitie helpend voor iedereen. Bij een individuele ademsessie wordt je één-op-één begeleid door de ademcoach en is er maximale aandacht en begeleiding. 
Het is vergelijkbaar met een consult bij een arts of therapeut en duurt ongeveer anderhalf uur. Afhankelijk van de hulpvraag bepalen we de doelstelling van de sessies.

 

De sessie:
Een ademsessie bestaat uit een coachingsgesprek, actief (verbonden) ademen en de ontspanningsfase direct daarna. Tijdens de sessie “leest” de coach de ademhaling en helpt hij de ademhaling verder te openen. Hoe meer je adem zich ‘opent’ (of je lichaam zich ontspant om de ademhaling ruimte te geven), hoe lekkerder je in je vel zit (de spanning adem je weg). 

Hoeveel sessies nodig zijn, verschilt per persoon. We kijken samen naar een passende manier om ook zelf veel te doen in de vorm van ondersteunende oefeningen. Je bouwt daarmee een ‘toolbox’ om in te zetten op de momenten dat je het nodig hebt, om te ontspannen of je energieniveau te verhogen.

 

Voor wie?
Resultaten die te behalen zijn met ademcoaching:

  • hyperventilatie onder controle krijgen en oplossen
  • kalmeren en relativeren bij angst- en paniek
  • ontspannen en eigen grenzen ‘bewaken’ bij overspannenheid en burn-out
  • beter inslapen en doorslapen
  • een fit en levenslustig leven te hebben

Lees hier ervaringen van anderen.

 

Afspraak maken