Wim Hof Methode

Koude training in combinatie met ademhalingsoefening en meditatie.

Het klinkt onmenselijk: twee uur in een met 700 kilogram ijs gevulde cabine staan, de koudste bergen beklimmen in een korte broek en een halve marathon lopen op blote voeten door sneeuw en over ijs. Uit deze records is de Wim Hof Methode (WHM) ontstaan en niet alleen Wim Hof kan dit, jij kan het ook door aan de slag te gaan met de Wim Hof Methode (WHM).

De Wim Hof Methode begint met ademhaling. Door intensief te ademen kun je je adem langer inhouden en maak je bewust contact met je hart, autonome zenuwstelsel en immuunsysteem. Ook heeft het een positieve invloed op je bloedcirculatie (lagere bloeddruk). De ademhalingsoefening zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid zuurstof kan worden opgenomen in het lichaam en dat fysiologische reacties, waaronder het vrijmaken van extra energie om het lichaam te versterken, worden opgewekt. Daarnaast maakt je lichaam gelukshormonen aan, wat zorgt voor een lekker gevoel. 

Na ademhaling- en meditatie-oefeningen is je lichaam voorbereid om de volgende uitdaging aan te gaan: de confrontatie met kou. Om je lichaam sterker te maken en te laten wennen aan kou, kun je thuis beginnen met oefenen. Eindig bijvoorbeeld je warme douche met een koude douche. Hiermee train je de spieren in je aderen. 

De effecten van koude training

Binnen de Wim Hof Methode wordt koude training ingezet om het autonome zenuwstelsel en bijbehorende immuunsysteem te beïnvloeden. Hierdoor kun je een sterkere weerstand creëren. Andere voordelen van koude training kunnen zijn:

  • Lichaam en geest meer in balans brengen
  • Mentale weerbaarheid vergroten
  • Het verhogen van je energieniveau
  • Een betere bloedcirculatie en lymfesysteemcirculatie
  • Verbetering van het concentratievermogen en doelgerichtheid
  • Vetverlies door verbranding en het activeren van “bruin vet”
  • Reguleren van de lichaamstemperatuur

 

Wim Hof: “Wat ik kan, kan iedereen”

 

Het belang van ademhalingsoefeningen

Waarom zijn ademhalingsoefeningen zo belangrijk? Door diep te ademen laat je een grote hoeveelheid zuurstof binnen. Zuurstof beïnvloedt de hoeveelheid energie die vrijgemaakt kan worden in onze lichaamscellen door chemische en fysische processen op moleculair niveau. Het doel van de ademhalingsoefeningen is dan ook om meer zuurstof tot je te nemen en zo invloed uit te oefenen op de processen in je lichaam.

Hoewel ademhaling onbewust plaats vindt in het autonome zenuwstelsel, kun je je ademhaling goed controleren. Wim Hof heeft door jaren heen een speciale ademhalingstechniek ontwikkeld die hem helpt zijn lichaam in optimale conditie te houden en controle te behouden tijdens extreme omstandigheden. Deze technieken leer je tijdens de Wim Hof Workshop.

 

Ik doe mee met een workshop!